Evenementen

Wilt u een evenement organiseren? Wilt u geld of goederen inzamelen voor een goed doel? Op deze pagina vindt u meer informatie hierover.

  • Toekomstbestendige evenementen

    Steenwijkerland is een echte evenementengemeente en daar zijn we trots op. Welke kansen liggen er als we naar onze evenementen kijken? Met welke uitdagingen hebben we te maken? Welke koers gaan we de komende jaren varen? De antwoorden op die en andere vragen vertalen we in een visie op evenementen. Samen met organisatoren van evenementen en andere betrokken partijen willen we werken aan toekomstbestendige evenementen.

  • Evenement organiseren

    Wilt u een straatfeest of een buurtbarbecue organiseren? Of een muziek-, sport- of ander publieksevenement? Dan heeft u hiervoor toestemming nodig van de gemeente. Voor een klein evenement is een melding voldoende. Voor een groot evenement moet u een vergunning aanvragen.

  • Alcohol schenken tijdens bijzonder evenement

    Wilt u tijdens een bijzondere gelegenheid alcoholhoudende drank met minder dan 15% alcohol of wijn schenken? Bijvoorbeeld tijdens een muziek- of sportevenement. Dan heeft u toestemming nodig van de gemeente. Dit heet een Alcoholwet ontheffing.

  • Feest vieren in een dorpshuis of wijkcentrum

    Als u in een dorpshuis, gemeenschapshuis of wijkcentrum een verjaardag, bruiloft of ander feest wilt vieren, moet u dit melden aan de gemeente. Dit wordt een bijeenkomst van persoonlijke aard genoemd.

  • Collectes en acties

    Wilt u als organisatie in Steenwijkerland geld of goederen inzamelen voor een goed doel? Bijvoorbeeld het houden van een koek-, snert- of worstactie namens een jeugd- of sportclub? Dan moet u dit melden. Bent u een organisatie buiten de gemeente Steenwijkerland? Dan heeft u een vergunning nodig.

  • Loterij

    Wilt u een loterij organiseren? Dan heeft u een loterijvergunning nodig.

  • Geluidshinderontheffing

    Als u weet dat u activiteiten gaat ondernemen waarbij lawaai veroorzaakt kan worden, dan moet u een ontheffing aanvragen bij de gemeente.