Verhuizen naar Nederland
Komt u naar Nederland om te werken of te studeren, dan heeft u een burgerservicenummer (BSN) nodig. Dit nummer ontvangt u nadat u bent ingeschreven in de basisregistratie personen (BRP).
U blijft langer dan 4 maanden in Nederland
Blijft u langer dan 4 maanden in Nederland, dan schrijft u zich in in de BRP van de gemeente waar u woont.
U blijft korter dan 4 maanden in Nederland
Blijft u niet of korter dan 4 maanden in Nederland? Maar heeft u wel te maken met 1 of meer organisaties van de Nederlandse overheid? Bijvoorbeeld voor tijdelijk werk of pensioen. Dan kunt u zich inschrijven bij 18 gemeenten en een BSN krijgen. Deze gemeenten zijn Alkmaar, Almelo, Amsterdam, Breda, Doetinchem, Den Haag, Eindhoven, Groningen, Goes, Heerlen, Leeuwarden, Leiden, Nijmegen, Rotterdam, Terneuzen, Utrecht, Venlo, Zwolle.
Inschrijven bij de gemeente
Als u zich in de gemeente Steenwijkerland wilt laten inschrijven, moet u een afspraak maken. U laat zich persoonlijk aan de balie van het gemeentehuis inschrijven. U kunt zich niet laten inschrijven door iemand die u hiervoor schriftelijk toestemming geeft.
Verhuist u terug naar Nederland en heeft u al een BSN, dan maakt u de afspraak online.
Verhuist u voor het eerst naar Nederland en heeft u nog geen BSN, dan maakt u de afspraak telefonisch. Bel ons via telefoonnummer 14 0521.
Om u te kunnen inschrijven bij de gemeente moet u aan de volgende voorwaarden voldoen:
- U heeft de Nederlandse nationaliteit of bent een vreemdeling die in Nederland mag zijn (rechtmatig verblijf).
- U heeft een geldig identiteitsbewijs (paspoort, rijbewijs, Nederlandse identiteitskaart of vreemdelingendocument).
- U bent in het komende halfjaar minimaal 4 maanden in Nederland.
U neemt mee naar de afspraak:
- een geldig identiteitsbewijs, een reisdocument of ander document waaruit uw nationaliteit blijkt
- als er al iemand op het nieuwe adres woont: een verklaring van de bewoner met kopie van zijn of haar geldige identiteitsbewijs
En als dit nodig is:
- geboorteakte
- huwelijksakte
- echtscheidings- of overlijdensakte van de echtgeno(o)t(e)
- geboorteakte van uw kind(eren)
- adoptie- of erkenningsakte van uw kind(eren)
U kunt de akte aanvragen in het land waar dit is gebeurd.
We moeten buitenlandse akten kunnen lezen en de echtheid kunnen vaststellen. Wilt u meer weten over het vertalen, controleren en goedkeuren van buitenlandse documenten. Bel ons dan via telefoonnummer 14 0521.
Geef de juiste gegevens aan ons door. Doet u dit niet, dan kunt u een bestuurlijke boete krijgen van maximaal € 325,- (artikel 4.17 Wet basisregistratie personen).
Vragen
Heeft u vragen, bel ons dan via telefoonnummer 14 0521.