Veelgestelde vragen over afvalstoffenheffing

Heeft u vragen over afvalstoffenheffing? Lees dan eerst de vragen en antwoorden. Staat uw vraag er niet tussen? Bel ons dan via telefoonnummer 14 0521.

Ik bied helemaal geen vuilnis aan. Moet ik nu wel het vastrecht betalen?

Ja, het vastrecht is een vast bedrag dat u betaalt. ook als u geen afval aanbiedt. Wordt bij u geen GFT-afval opgehaald? Dan betaalt u een lager vastrecht.

Ik ga volgende week verhuizen. Moet ik nu wel deze aanslag betalen?

Als u in de gemeente Steenwijkerland blijft wonen, blijft de afvalstoffenheffing voor u gelijk.
Als u verhuist naar een andere gemeente, dan betaalt u het vastrecht tot en met de maand waarin u verhuist en de restafvalaanbiedingen tot en met de datum waarop u verhuist.

Wanneer kan ik bezwaar maken?

U kunt bezwaar maken als:

  • uw naam ten onrechte op de aanslag staat
  • het aantal afvalaanbiedingen volgens u niet juist is
  • u een aanslag heeft ontvangen voor een verkeerde container

Op de achterkant van de aanslag leest u hoe u bezwaar kunt maken.

Kan ik kwijtschelding van afvalstoffenheffing krijgen?

U kunt kwijtschelding krijgen voor het vastrecht en € 20,15 voor de afvalaanbiedingen.

Ik heb kwijtschelding en toch moet ik betalen. Hoe kan dat?

Er geldt een maximumbedrag voor kwijtschelding van afvalstoffenheffing. U kunt kwijtschelding krijgen voor het vastrecht en € 20,15 voor de afvalaanbiedingen. Is uw aanslag hoger dan dit bedrag omdat u meer restaanval heeft aangeboden? Dan moet u dit verschil betalen.
Meer informatie hierover kunt u ook vinden in de toelichting bij het aanvraagformulier voor kwijtschelding (pdf, 179 KB).

Ik heb schade aan mijn container of mijn container is verdwenen, wat nu?

Heeft u schade aan uw container of is uw container verdwenen? Dan zijn de kosten hiervan voor uzelf, behalve als u kunt bewijzen dat het niet uw schuld was. Neem hierover contact op met ROVA.

Ik wil graag een extra container. Wat moet ik daarvoor doen?

U kunt een extra container voor restafval of PMD (plastic verpakkingen, metalen en drankenkartons) krijgen als uw huishouden uit 6 personen of meer bestaat.

Als u door medische oorzaken extra afval heeft, neem dan contact op met de gemeente voor de mogelijkheden.

U kunt een extra container voor GFT-afval (groente-, fruit- en tuinafval) krijgen als uw perceel groter is dan 500 m2.

U kunt een extra container aanvragen bij ROVA. De kosten van het brengen van de extra container betaalt u aan ROVA.

Ik zou containers willen omwisselen na mijn verhuizing. Hoe gaat dat?

De containers horen bij de woning. Laat deze dus leeg en schoon staan als u verhuist. Ook het afvalpasje hoort bij de woning.

Heeft u uw verhuizing gemeld bij de gemeente? Dan worden uw afvalinzamelingsgegevens automatisch overgezet naar uw nieuwe adres binnen de gemeente.
Bent u verhuisd en wilt u een grotere of kleinere container dan bij de woning staat? Dan kunt u binnen 3 maanden na de verhuizing gratis uw container(s) omwisselen.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de klantenservice van ROVA.

Wat zijn de kosten voor het brengen van een vuilniszak naar een ondergrondse verzamelcontainer?

De kosten zijn € 1,55 per vuilniszak (met maximaal 40 liter restafval).